EYES SEARCH


Eyes search

2014

Pigment ink, acrylic modified resins, steel and ceramic magnets on 300 grs. cotton paper

6 parts, 226 x 156 cm. each.

Unique

Collection Claudio Engel, Santiago

En Eyes Search (2014), Franco emplea la monocopia digital que permite el traspaso de la imagen de una superficie a otra, por contacto, como si fuera un delgado y frágil velo con propiedades adherentes. El proceso hace surgir rugosidades y mermas de información en la imagen trasladada, que subrayan su condición medial o dirigen hacia el medio mismo las miradas.

La serie Eyes, presentada por Nicolás Franco en el Museo de Artes Visuales de Santiago, se desarrolla a partir de una investigación realizada en el Imperial War Museum de Londres. Franco introdujo la palabra“Eyes” en el buscador de la base de datos del museo, encontrándose principalmente con imágenes fotográficas se soldados con lesiones oculares producidas durante la guerra. En vez de trabajar con las fotografías, Franco se concentro en las descripciones asignadas a estas imágenes por los historiadores del Museo  como un recordatorio de la naturaleza abstracta y subjetiva relacionada con la apreciación de la historia. A partir de estos textos, Franco desarrollo una serie de obras fotográficas de gran tamaño en donde el registro de las citas es intervenido con diversos procesos que buscan dificultar la lectura de la información.

Las dificultadas de visualización, una especie de impronta de la estética “archivística” de Franco, resultan en esta obra especialmente relevantes debido a la naturaleza de sus fuentes. Estas provienen de publicaciones científicas en las que se reseñan las lesiones ópticas que sufrieron los soldados durante la primera guerra mundial . Amplias zonas en negro extendidas sobre la reproducción de gran formato sobre papel de algodón, trabajan al modo de flagrantes censuras.  Algo del poder cegador y enmudecedor de la guerra asoma a través del cercenamiento, que a su vez otorga a la imagen una deriva constructivista o abstracta, en virtud de la cual sale del registro documental e ingresa a los trayectos experimentales del arte del siglo XX.

[1] Las imágenes fueron rastreadas por el artista poniendo la palabra “eyes” en el buscador de la base de datos del Imperial WarMuseum de Londres.

In recent projects such as Eyes Search, Franco has used a digital transfer method to move the image from one surface to another by contact, as though it were a thin, fragile film with adhesive properties. The process causes wrinkling and information loss in the image transferred, highlighting its depictive nature or focusing attention on the medium itself.

The series Eyes, presented by Nicolás Franco at the Museo de Artes Visuales in Santiago, is developed out of the artist’s investigation at the Imperial War Museum in London. Franco fed the word “Eyes” into the search engine of the museum database, and the material brought up was primarily photographs of soldiers with eye injuries sustained during the war. Choosing not to work directly with the photographs, Franco focused instead on the corresponding descriptions assigned to the images, written by the museum historians, as a reminder of the abstract and subjective of nature in which history is approached. Using these texts as a point of departure, Franco develops a series of large-scale monotypes in which the record of the quotations is altered using various recording and printing processes, which seek to obstruct the reading of that information, thereby placing the reader in the same position of difficulty of seeing.

Difficulties in the actual act of viewing, a kind of trademark of Franco’s “archivist” aesthetic, are particularly relevant in this work because of the nature of its sources. These are reports in scientific publications detailing the eye injuries suffered by soldiers during the First World War.[1] Large areas of black over the blown-up reproductions on cotton paper work like a kind of crude censorship. This conveys something of war’s power to strike its victims blind and dumb, while giving the image a constructivist or abstract cast that takes it out of the documentary register and into the experimental one of twentieth-century art.

[1] The artist tracked down the images by searching for the word “eyes” in the database of the Imperial War Museum in London.