LONESOME ENCOUNTERS WITH MELANCHOLIC CORPSES | BORNEAN MOLAR AND CANINE



Lonesome encounters with melancholic corpses

2015

Two fresh agave Plant leaves with inscription, mounted on a wood and acrylic display case,  170 x 30 x 50 cm.                                      

Human molar acquired in Balikpapan, Borneo mounted on slide lightbox, 31 x 25 x 8.5 cm.  

Paraguayan bull horn mounted on wall with text inscription, 31 x 25 x 8 cm


Lonesome encounters with melancholic corpses is a series of scultptures composed by three "Bodies": a human molar bought by Franco on the internet to a dentist located in the city of Balikpapan, Borneo and whose form is outlined against a light box;  a Paraguayan bull’s horn with a laser cut inscription of a Peter Seller´s quote that reads "Life´s a State of Mind", protruding from the wall like some old hunting trophy, and a monumental agave leaf with the word “Romy” carved into it, displayed in a see-through glass case in emulation of some natural relic—the petrified body of an extinct reptile, for instance. Over all these objects looms the rope that hangs down, weighted by a drill bit, from a corner of the ceiling.

The constant references to death and, in the epilogue of the work, also to natural history, whose processes distil out into complex structures that are the outcome of thousands of years of change (such as the human tooth, an animal horn or the leaf of a succulent), give greater breadth and complexity to Franco’s documentary reflection. If the archival motivation of his work is not obvious, this is probably because he does not confine himself to prolonging, albeit with a certain critical spirit, the memorializing urge of our time as it contemplates a Modernity in ruins, but aspires with a kind of frenetic abandon to set it against a background before which the urge to dominate, classify and even rehabilitate the past falters. A material plane, quiet, self-contained, whose temporal existence far transcends the systems of quantification of the human subject and which returns in triumph in the uncanny likenesses of its images.

Extract "Tierra Sin Par", Ana Maria Risco, 2016

 

Bajo el título Encuentros solitarios con cuerpos melancólicos, Nicolas Franco presenta una serie de esculturasse compone de tres "cuerpos":  un molar humano comprado por Franco a través de internet a un dentista de la ciudad de Balikpapan, Borneo y enviado por FedEx; y cuya figura se recorta sobre una caja de luz; un cacho de toro Paraguayo el que lleva inscrita la frase "Life´s a state of mind", frase de Peter Sellers yque surge del muro al modo de los viejos trofeos de caza y una monumental hoja de agave con la inscripción (a cortapluma) “Romy”, exhibida dentro de una vitrina transparente emulando una reliquia natural como lo sería el cuerpo petrificado de un reptil en extinción. A todos estos objetos, se suma insistente la soga que pende, por medio de una broca, desde una esquina del cielo de la sala.

La referencia constante a la muerte y también a la historia natural, cuyos procesos decantan en estructuras complejas que son resultado de milenarias transformaciones (como el diente humano, el cuerno animal o la hoja de una suculenta), amplían y complejizan el alcance de la reflexión documental de Franco.  Si el propósito archivístico de su trabajo no es evidente, probablemente esto se debe a que su operación no se limita a prolongar, con algún ánimo crítico, el prurito memorioso de nuestra época frente a la Modernidad en ruinas, sino que aspira con cierta delirante desmesura a confrontarlo con un plano de fondo, ante el cual todo afán de dominación, clasificación e incluso rehabilitación del pasado, resulta escaso. Un plano material, silente, contenido, cuya existencia temporal excede con mucho a los sistemas de cuantificación del sujeto humano, que retorna triunfal en la siniestra documentalidad de sus imágenes.

Extracto "Tierra Sin Par", Ana Maria Risco, 2016