TWIN SCRIPTS



Twin Scripts                                  

2015  

Laser cut inscriptions on wood blocks, plastic grapes, offset prints, archival pigment prints, plastic rope, paper, wood and acrylic display cases

2 parts, each 170 x 100 x 85 cm. 

Ed. 1 of 3                                     

 

 

Dos mesas exhibidoras contienen páginas de una edición que fragmenta la película de Buñuel en sus principales fotogramas, para el escrutinio detallado de un lector que se convierte aquí en espectador. Las páginas del libro son acompañadas de trozos de madera, que a modo de cédulas museográficas presentan, sin embargo, fragmentos de la narración del filme original (“lo único lujoso que encontramos en este país de miseria y dolor son las iglesias”, “también aquí enseñan a los niños famélicos que la suma de los ángulos de los triángulos es igual a dos rectos”). Inquieta la presencia de las cuerdas de plástico que intervienen la naturaleza museal del montaje, incorporando a él las connotaciones que “la soga” tiene como rústico recurso asfixiante y exterminador.  La instalación toma a su favor, para ejercer sobre ellas una presión crítica, ciertas fórmulas museográficas que institucionalizan y vuelven habituales nuestros controlados acercamientos al pasado y sus “sucesos”.

Two exhibition tables contain pages from a publication that breaks up Luis Buñuel’s film Las Hurdes, Tierra Sin Pan,  into its main stills for detailed scrutiny by a reader who here becomes a spectator. Alongside the book pages, like museum object labels, are pieces of wood bearing extracts from the original film’s voiceover (“the only luxury we find in this land of poverty and pain are the churches”, “here too, famished children are taught that the sum of the angles of a triangle is equal to two right angles”). A disturbing presence are the plastic cords that obtrude into the museum-like montage, incorporating into it the connotations “the rope” has as a rough-and-ready tool of suffocation and extermination.  The installation makes use of, the better to criticize, certain museographical formulas that institutionalize and normalize our controlled approaches to the past and its “events”.